Otázky a odpovědi
Potřebuji nějaké povolení při rekonstrukci bytu?
ANO, je potřeba vyplnit formulář "TK stavební úpravy v bytě", který najdete zde v sekci "Ke stažení" nebo na webových stránkách SBD HK https://www.sbd-hk.cz/wp-content/uploads/2019/10/TK-stavebn%C3%AD-%C3%BApravy-v-byt%C4%9B.doc
Ten pak předejte předsaedovi SVJ.
Jaký je možný příjem TV signálu v našem domě?
Po nové instalaci televizních rozvodů v roce 2009, je možné v našem domě přijímat všechny způsoby televizního příjmu.
1. Pozemní digitální vysílání (v nové i staré krabičce)
2. Satelitní digitální vysílání (v nové krabičce)
3. Kabelová televize UPC (pro zapojení kontaktujte firmu UPC)
4. Internetová TV MAGNALINK (zatím ve výstavbě, pro bližší info https://www.magnalink.cz/ )
Co všechno a kdy uklízí úklidová firma?
Úklidová firma uklízí pravidelně 1x týdně. Viz. smlouva:
II.
Předmět díla
1/ Zhotovitel se zavazuje pro objednatele zajišťovat úklidové práce v následujícím rozsahu :
a) popis prostoru
Úklidy společných prostor (chodby, schodiště, zádveří, vstupní prostory) panelového domu Gagarinova 709 – 712 se 4 vchody a 5 podlažími (4patra).
b) požadavky na úklid
1x týdně – zametení a vytření chodeb a schodiště
- omytí zábradlí
- vymetení pavučin
- zametení a vytření zádveří a vstupních prostor
- umytí vchodových dveří
- zametení prostoru před vstupními dveřmi
2x ročně – umytí oken a okenních rámů ve společných prostorech
c) frekvence provádění úklidu
Úklid bude prováděn pravidelně 1x týdně v dohodnutém rozsahu, vždy ve stejný den v týdnu dle úklidového plánu, který je přílohou této smlouvy. 2x ročně bude provedeno umytí oken v termínu dohodnutém s objednavatelem a zařazeném do úklidového plánu.
Jak se lze v domě připojit k internetu?
Na náš dům je přiveden optický internet, v současné době s rychlostí 8000 kbps agregace 1:3 za cenu 399Kč/měsíc. Poskytovatelem je firma Tlapnet. Pro zapojení do bytu kontaktujte firmu Tlapnet, zřízení připojení je pro náš dům ZDARMA.
Dotazy týkající se problematiky zajištění požární bezpečnosti v bytových domech.
Přečtěte si tento článek, který obecně a jednoduše popisuje požární bezpečnost v bytových domech.
Problematiku popisuje Hasičský záchranný sbor České republiky.
Obecně k problematice uzamykání vchodových dveří v bytových domech
Další podrobnosti jsou řešeny vyhláškou č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (např. § 10) a českými technickými normami (ČSN 73 0802, ČSN 73 0804, ČSN 73 0833, ČSN 73 0834, ČSN 73 0835, ČSN 73 0842 atd.). V čl. 9.13.1 ČSN 73 0802 Požární bezpečnost staveb – Nevýrobní objekty se např. uvádí, že dveře, jimiž prochází úniková cesta, musí umožňovat snadný a rychlý průchod, zabraňovat zachycení oděvu apod. a svým zajištěním nesmí bránit evakuaci unikajících osob ani zásahu požárních jednotek.
Pokud jsou dveře na únikových cestách opatřeny speciálními bezpečnostními zámky (např. kódové zámky), musí být v případě evakuace osob samočinně odblokovány a musí být otevíratelné bez dalších opatření, přičemž kódové karty nelze užívat u dveří chráněných únikových cest. Dveře na únikových cestách, které jsou při běžném provozu zajištěny proti vstupu nepovolaných osob, musí být při evakuaci otevíratelné a průchodné.
Při splnění požadavků platných českých technických norem se považuje povinnost stavená zákonem za splněnou bez průkazu, přičemž tyto normy vyjadřují minimální požadavky na bezpečnost.
Současně lze uvést, že existují i panikové mechanické nebo elektromechanické kliky, které např. při uzavření dveří samočinně uzamknou zámek dveří, přičemž ze strany úniku se odemknou pouhým stisknutím kliky, tzn. bez použití klíče.
Ke splnění povinnosti je nutné provést vyhodnocení ve vztahu ke konkrétní stavbě, proto s případnými dalšími konkrétními dotazy je nezbytné se obrátit přímo na místně příslušný hasičský záchranný sbor kraje (popř. jeho územní odbor), který vykonává státní požární dozor a je dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany, a který je plně kompetentní poskytnout konzultaci s výhodou znalosti místní problematiky.
Jsme obyčejný panelový dům, který právě přešel z vlastnictví bytového družstva na společenství vlastníků jednotek. Chtěl jsem se zeptat na Váš názor ohledně plnění některých povinností v oblasti požární ochrany. Jsme povinni jako SVJ si nechat zpracovat dokumentaci PO respektive začlenění dle míry požárního nebezpečí provozované činnosti a následně stanovit organizaci zabezpečení požární ochrany? Setkal jsem se s názorem, že SVJ tuto dokumentaci zpracovávat a následně vést nemusí. Prosím Vás o Vaše vyjádření a zároveň chci poprosit, jestli byste mi nesdělili, jaké povinnosti máme jako SVJ k požární ochraně objektu.
Společenství vlastníků jednotek (dále jen "společenství") je právnická osoba, která je způsobilá vykonávat práva a zavazovat se pouze ve věcech spojených se správou, provozem a opravami společných částí domu, popřípadě vykonávat činnosti v rozsahu zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve znění pozdějších předpisů, nebo vykonávat činnosti související s provozováním společných částí domu, které slouží i jiným fyzickým nebo právnickým osobám (§ 9 uvedeného zákona). Společenství je tedy povinnou právnickou osobou, která má konkrétní povinnosti vyplývající ze zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně") s podrobnostmi uvedenými ve vyhlášce č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci). Oba tyto předpisy jsou dostupné i prostřednictvím odkazů z internetových stránek www.hzscr.cz.
- V § 5 odst. 1 písm. d) zákona o požární ochraně je stanovena právnickým osobám povinnost označovat pracoviště a ostatní místa příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, a to včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení. Podrobnosti jsou stanoveny např. v § 3 odst. 2, § 11 odst. 2 písm. d) a f) a odst 3 písm. a) vyhlášky o požární prevenci. Označením značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně se rozumí například označení únikových cest, směrů úniku, nouzových východů, evakuačních výtahů, hlavních uzávěrů elektrické energie, plynu, vody, topení, požárních hydrantů, zákazu kouření, zákazu vstupu s otevřeným ohněm apod. Konkrétní řešení stanovení rozsahu a způsobu rozmístění výstražných a bezpečnostních značek a tabulek závisí na druhu, rozsahu a velikosti stavby. Vychází v prvé řadě z ověřené stavební dokumentace. Porušením povinnosti stanovené v § 5 odst. 1 písm d) zákona o požární ochraně je naplněna skutková podstata správního deliktu podle § 76 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně a správní úřad může u činnosti bez zvýšeného požárního uložit pokutu až do výše 250 000 Kč.
- V § 5 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně je mimo jiné uvedeno, že právnické osoby jsou povinny obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení se zřetelem na požární nebezpečí provozované činnosti a udržovat je v provozuschopném stavu. V daných souvislostech se bude jednat o věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení. Věcné prostředky požární ochrany definuje § 1 písm. c) a jejich druhy stanoví § 2 odst. 3 vyhlášky o požární prevenci, kde jsou mimo jiné uvedeny hasicí přístroje (přenosné, přívěsné, pojízdné). Požárně bezpečnostní zařízení definuje § 1 písm d) a druhy stanoví § 2 odst. 4 vyhlášky o požární prevenci. V bytových domech se lze nejčastěji setkat se zařízeními pro odvod tepla a kouře, požárními a kouřotěsnými dveřmi, nouzovým osvětlením, vnitřními požárními vodovody včetně nástěnných hydrantů a nezavodněným požárním potrubím. Stanovení množství, druhu a způsobu vybavení vychází z projektové dokumentace ověřené stavebním úřadem (požárně bezpečnostního řešení stavby) nebo z obdobné dokumentace, případně pokud tak stanoví jiný právní předpis. Vždy platí, že je respektován stav předpisů, dle kterých byla stavba vyprojektována a schválena do užívání. Při zabezpečování množství a druhu přenosných hasicích přístrojů, pokud nelze postupovat, jak je výše uvedeno, postupuje se podle § 2 odst. 5 vyhlášky o požární prevenci, kde se mimo jiné uvádí, že se zabezpečují a instalují alespoň přenosné hasicí přístroje s určitou hasební schopností na každých započatých 200 m2 půdorysné plochy podlaží objektu. V § 2 odst. 6 vyhlášky o požární prevenci jsou uvedena další upřesnění. K postupu při výpočtu přenosných hasicích přístrojů na půdorysnou plochu u obytných domů ve smyslu § 2 odst. 5 vyhlášky o požární prevenci bylo zveřejněno naše stanovisko na našich internetových stránkách v rubrice „Otázky a odpovědi“ dne 28. 6. 2002. V tomto stanovisku je uvedeno, že při výpočtu ve smyslu § 2 odst. 5 vyhlášky o požární prevenci se půdorysné plochy podlaží sčítají a počet přenosných hasicích přístrojů se získá prostým vydělením celkové plochy v m2 hodnotou 200. Do plochy podlaží se u bytových domů nezapočítává plocha bytů (užívání bytu fyzickou osobou není provozování činnosti právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou podle zákona o požární ochraně). V daném případě je nutno instalovat minimálně přenosné hasicí přístroje s požadovanou celkovou hasicí schopností vždy na každých započatých 200 m2. Druh hasiva musí být zvolen podle předpokládané třídy požáru, popř. prostředí (např. hašení elektrických zařízení pod proudem). Provozuschopnost hasících přístrojů se prokazuje podle § 9 vyhlášky o požární prevenci. Rovněž provozuschopnost požárně bezpečnostního zařízení je třeba prokázat podle § 7 vyhlášky o požární prevenci. Porušením povinnosti stanovené v § 5 odst. 1 písm a) zákona o požární ochraně je naplněna skutková podstata správního deliktu podle § 76 odst. 1 písm. f) zákona o požární ochraně a správní úřad může uložit pokutu podle kategorie provozované činnosti jako v předchozím případě.
- Zákonem o požární ochraně jsou v § 17 stanoveny určité povinnosti i fyzickým osobám, které samy zodpovídají za jejich plnění. V případě, že stanovené povinnosti neplní, může jim být uložena sankce podle § 78 odst. 2 zákona o požární ochraně až do výše 25 000 Kč. V tomto případě se tedy nejedná o povinnosti společenství jako právnické osoby, ale jednotlivých vlastníků/nájemců bytových jednotek. Je však třeba upozornit, že společenství by mělo seznámit vlastníky/nájemce bytových jednotek s podmínkami užívání stavby
Dobrý den, hledal jsem na stránkách HZS ČR nějaké doporučení jak by měl být zabezpečen dům (činžovní) jeho nebytové prostory (sklepy) a byty. Případně zda existují nějaké pravidla pro únikové cesty.
Zabezpečení bytového domu a jeho součástí (společné prostory, sklepy, byty apod.) je nutno provádět tak, aby z hlediska požární bezpečnosti nedošlo k porušení povinností vyplývajících z ustanovení zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“), s podrobnostmi uvedenými ve vyhlášce č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci). Další podrobnosti upravuje vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, zejména její § 30, týkající se užívání stavby. Celkový rozsah povinností právnických osob (bytové družstvo nebo společenství vlastníků jednotek jsou právnické osoby), podnikajících fyzických osob a fyzických osob na úseku požární ochrany je široký a nelze zde beze zbytku uvádět jejich výčet. Rovněž bez podrobnějších znalostí stávajícího stavu požární bezpečnosti Vašeho domu v návaznosti na ověřenou projektovou dokumentaci nelze předat konkrétní vyčerpávající odpověď.
K výběru vhodného řešení proto doporučujeme využít osobu s odbornou způsobilostí dle § 11 zákona o požární ochraně. Seznam těchto osob je zveřejněn na internetové adrese www.sospofm.cz. Máte-li však v úmyslu realizovat uváděné zabezpečení v rámci udržovacích prací, modernizace či přestavby, je nutno postupovat v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) - § 104 a související ustanovení nebo § 109 a související ustanovení.
Je možné, že v případě požárně bezpečnostního zařízení – požárních dveří, bude ke kontrole provozuschopnosti oprávněna pouze osoba určená výrobcem. Vždy je ale potřeba vycházet z projektové dokumentace stavby a z podmínek a návodů výrobků nebo činností.
V souladu s ustanovením § 126 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, lze stavbu užívat jen k účelu vymezeném v kolaudačním rozhodnutí, v ohlášení stavby, ve veřejnoprávní smlouvě, v certifikátu autorizovaného inspektora, ve stavebním povolení, v oznámení o užívání stavby nebo v kolaudačním souhlasu. Mimo jiné změna v účelu užívání stavby je přípustná jen na základě písemného souhlasu stavebního úřadu. Vždy je nutno také vycházet z projektové dokumentace, podle které byla stavba postavena a na základě které bylo povoleno její užívání místně příslušným stavebním úřadem. V této dokumentaci bude také uvedeno, k jakým konkrétním účelům mají prostory sloužit. To se týká i Vámi zmiňovaných sklepních prostorů. Pokud vzniknou pochybnosti v souvislosti s užíváním stavby, je správním úřadem v této věci stavební úřad.
Musíme však upozornit, že realizace zabezpečení domu a jeho součástí proti kriminálním činům je velmi často v rozporu s požadavky právních předpisů na úseku požární ochrany.
K výběru vhodného řešení proto doporučujeme využít osobu s odbornou způsobilostí dle
§ 11 zákona o požární ochraně. Seznam těchto osob je zveřejněn na internetové adrese www.sospofm.cz. Máte-li však v úmyslu realizovat uváděné zabezpečení v rámci udržovacích prací, modernizace či přestavby, je nutno postupovat v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) - § 104 a související ustanovení nebo § 109 a související ustanovení.
Dodatečné zabezpečení dveří opatřených tzv. panikovým kováním, které z důvodu bezpečnosti požaduje pojišťovna.
- Z ustanovení § 5 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“) vyplývá pro právnické a podnikající fyzické osoby mimo jiné povinnost udržovat volné únikové cesty a volný přístup k rozvodným zařízením elektrické energie, k uzávěrům vody, plynu topení a k věcným prostředkům požární ochrany.
- Stavba musí být vždy užívána v souladu s ustanovením § 126 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů k účelu vymezenému zejména v kolaudačním rozhodnutí, ohlášení stavby apod. Dále v souladu s ustanovením § 137 odst. 3, a § 154 odst. 1 stavebního zákona je vlastník stavby povinen udržovat stavbu v dobrém stavebním stavu po celou dobu její existence v souladu s podmínkami danými povolením stavebního úřadu.
- Stavební úpravu nebo udržovací práci, která by mohla ovlivnit požární bezpečnost stavby lze provést pouze na základě ohlášení popř. povolení stavebního úřadu.
- Obecně lze konstatovat, že osazení mříže na vstupu do sklepních prostor lze hodnotit jako stavební úpravu v souladu s ustanovením § 104 odst. 2 písm. n) stavebního zákona, která ovlivňuje požární bezpečnost stavby a lze ji provést pouze na základě ohlášení místně příslušnému stavebnímu úřadu.
Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o požární ochraně“) upravuje školení zaměstnanců o požární ochraně v § 16 s podrobnostmi uvedenými zejména v § 23, § 26 a § 36 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
Ve smyslu § 26 vyhlášky o požární prevenci určuje rozsah a obsah školení právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba tematickým plánem a časovým rozvrhem. Znalosti získané při školení zaměstnanců jsou ověřovány v rozsahu a způsobem určeným v dokumentaci požární ochrany. Dle ustanovení § 23 vyhlášky o požární prevenci je obsahem školení o požární ochraně mimo jiné seznámení s organizací a zajištěním požární ochrany na konkrétních pracovištích, s požárním nebezpečím vznikajícím v místě výkonu práce zaměstnance, s rozmístěním a se způsobem použití věcných prostředků požární ochrany na pracovišti, a také s funkcí či způsobem obsluhy požárně bezpečnostních zařízení. Školení vedoucích zaměstnanců obsahuje skutečnosti jako u školení všech jimi řízených zaměstnanců.
Z výše uvedeného vyplývá, že každé školení o požární ochraně má být směřováno na konkrétní skupinu zaměstnanců, kteří vykonávají práci nebo se vyskytují na určitém pracovišti. Každé pracoviště má svá specifika a rozdílné požární nebezpečí, s nimiž musí být při školení o požární ochraně dané osoby seznámeny. Různá pracoviště jsou také vybavena jinými věcnými prostředky požární ochrany, popř. požárně bezpečnostními zařízeními, jejichž rozmístění a způsob použití musí být také předmětem školení o požární ochraně. Školení zaměstnanci tak dostávají kromě obecných informací také informace a návody vztahující se přímo k práci vykonávané na konkrétním pracovišti. Z této základní podmínky se vychází při stanovování rozsahu a obsahu školení a rozsahu a způsobu ověření získaných znalostí.
Elektronická forma školení o požární ochraně je jednou z možných. Její využití nelze zcela odmítnout, ale k její aplikaci je nutné přistupovat velice obezřetně. Je nutné zdůraznit, že v případě požární ochrany se jedná o informace na účinnou ochranu života a zdraví občanů i zaměstnanců a majetku před požáry. Použití této formy školení je navíc vázáno na splnění určitých vstupních podmínek, zejména na znalost školené osoby pracovat s počítačem a dostupnost počítačové techniky s odpovídajícím hardwarovým a softwarovým vybavením. Zda je elektronická forma školení vhodná pro konkrétní skupiny zaměstnanců (vedoucích zaměstnanců) posuzuje osoba s odbornou způsobilostí ve smyslu § 11 zákona o požární ochraně, tzn. technik požární ochrany nebo odborně způsobilá osoba. Za plnění povinností na úseku požární ochrany odpovídá právnická osoba (statutární orgán) nebo podnikající fyzická osoba (nebo její zástupce) a to ve všech prostorách, které užívají ke své činnosti. Systém požární ochrany je v současné době právními předpisy nastaven tak, aby si každý provozovatel mohl v rámci stanovených povinností, které jsou diferencovány dle míry požárního nebezpečí, zvolit vhodný způsob jejich zabezpečování, což lze uplatnit také při zabezpečování školení o požární ochraně.
Samozřejmě musí být splněny veškeré požadavky § 26 vyhlášky o požární prevenci, to znamená, že musí být zpracován záznam o provedeném školení, který obsahuje název právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, datum, náplň školení, způsob ověření získaných znalostí, popřípadě doklad o tomto ověření, dobu trvání školení, seznam zaměstnanců s podpisy proškolených osob, jména a podpisy osob, které školení provedly, včetně prohlášení o oprávněnosti k provedení školení podle § 16a zákona o požární ochraně.
Provádějí se revize na domě a jak často?
Ano, ze zákona jsme povinni zajistit revize ve společných prostorech. Hlídá to za nás SBD HK, s kterým to máme ve smlouvě o správě domu. Jako výbor si to průběžně kontrolujeme na Informačním portálu našeho SVJ viz obrázek.